Wednesday 3 December 2014

Kisah Raja dari Afrika yang Menetap di German dan Mentadbir Rakyatnya Melalui Skype..


Togbe Ngoryifia Kefas Kosi Bansah, aka King Bansah daripada Hohoe, adalah seorang Raja Afrika yang lebih suka menetap di Jerman dan memerintah rakyatnya melalui Skype! Raja berusia 66 tahun ini berpindah ke Jerman beberapa tahun yang lalu sebagai pelajar pertukaran asing - dia jatuh cinta dengan negara ini dan memutuskan untuk tinggal terus di Jerman.

Menariknya, Raja Bansah dinamakan sebagai pengganti untuk mahkota pada tahun 1987, apabila datuknya - raja yang memerintah - meninggal dunia. Beliau dipilih dan bukan ayah dan abangnya, hanya kerana mereka tangan kidal. Sifat ini nampaknya dianggap tidak bersih dan menunjukkan kecurangan dalam Hohoe.

Upacara pertabalan telah berlaku pada tahun 1992, tetapi Raja Bansah memutuskan dia sebagai raja yang tidak memerlukan bergerak kembali ke Afrika. Dia masih tinggal di Ludwigshafen, berhampiran Frankfurt, dengan isteri Jermannya Gabriele, di mana beliau menjalankan garaj membaiki kereta dan mentadbir 200,000 orang Hohoe di tenggara Ghana, melalui Skype dan panggilan telefon. Menurut laporan berita, dia juga kekal berjaga sehingga lewat malam untuk membuat keputusan mengenai pertikaian kaum dan memastikan untuk melawat kerajaannya sekurang-kurangnya enam kali setahun.

Walaupun dia tinggal di Jerman, dia tidak membenarkan jarak menjejaskan tugasnya sebagai raja. Beliau telah berkempen secara meluas bagi pihak negaranya dan membantu mendapatkan bantuan perubatan. Beliau juga menghantar peralatan membersih air ke rumah agak kerap.





Raja Bansah baru-baru ini muncul di berita berkenaan rumahnya dipeah masuk. Kejadian disedari selepas dia pulang pada malam hari dan mendapati bahawa pencuri telah menggeledah rumahnya dan mencuri empat mahkota emasnya. Beberapa helai pakaian diraja, termasuk rantai emas dari datuk nenek beliau, turut hilang. "Pencuri datang ke balkoni di tingkat pertama, pintu tidak berkunci dan memecahkan kabinet serta menggeledah segala-galanya," Raja itu memberitahu Times UK. Barang-barang yang dicuri katanya berusia ratusan tahun dan bernilai kira-kira 20,000 euro ($ 25,000).

No comments:

Post a Comment